אוגמנטציית (השתלת) עצם

כאשר רוצים לבצע שתלים דנטליים לאחר אבדן שיניים, התנאי הבסיסי לביצוע הפעולה הוא נפח עצם מספק באתר ההשתלה. נפח עצם מספק הנו הכרחי לצורך עיגון ראשוני ומאוחר של השתל ויציבותו לאורך זמן.

ישנם מספר גורמים העלולים להביא לאבדן נפח העצם וביניהם –ספיגה לאחר עקירת שן, מחלת חניכיים, זיהום וטראומה.

קיימים סוגים שונים של השתלות עצם:

שימור רכס – טכניקה זו מבוצעת במידה וידוע מראש שיש צורך בעקירת שן ובהתקנת שתל דנטלי במקומה. בתהליך זה השתלת העצם נעשית באופן מיידי לאחר עקירת השן וסילוק הרקמה הדלקתית אם ישנה, ומטרתה לצמצם את מימדי נסיגת העצם למינימום ולשמר את העצם הקיימת לצורך התקנת השתל בעתיד. בפעולה זו, תחליף העצם מוכנס ישירות למכתשית השן העקורה (החלל הנותר בעצם לאחר עקירת השן) וממלא אותו. בהמשך תתבצע אינטגרציה בין תחליף העצם לעצם הנותרת באתר העקירה.

השתלת עצם אופקית או אנכית (הרחבת או הגבהת הרכס) – במידה ולא בוצע שימור רכס במעמד עקירת השן והתרחשה ספיגה נרחבת או לחילופין קיים חוסר משמעותי של עצם מסיבות אחרות, תבוצע השתלת עצם אופקית, אנכית או משולבת. סוג זה של השתלה "מאוחרת" נועד להוסיף גובה או רוחב (או שניהם) לעצם, הנדרשים לצורך התקנת השתל. לאחר ניתוח ההשתלה יש להמתין להחלמה ולהתייצבות העצם המושתלת מספר חודשים טרם התקנת שתלים. במקרים מסוימים תאפשר התקנת שתלים מיידית במהלך בניית הרכס.

החומרים מהם עשויים שתלי העצם:

אבקת עצם החומר הנפוץ ביותר להשתלת עצם. הרכב האבקה דומה להרכב העצם הטבעית ועשוי מחומר מינרלי ממקור אדם או בעל חיים. במהלך הריפוי שלאחר הניתוח, החומר נספג ומתפרק ובמקומו נבנית עצם חדשה וטבעית באיזור. בחלק מאבקות העצם כלולים גם רכיבים נוספים המעודדים את תהליך הריפוי. אבקת עצם היא החומר הנפוץ בהרמת סינוס (שיטה להוספת גובה עצם בלסת עליונה).

שימוש נוסף של אבקת עצם היא בפעולה הקרויה "פיצול עצם" בה מפצלים רכס דק לשניים לאורכו ומתקינים את השתלים בין חלקי הרכס. בתוספת אבקת עצם וקרישי הדם הנוצרים מתקבל נפח העצם הרצוי.

בלוק עצם משמש במקרים בהם קיים חוסר נרחב שלא מאפשר התקנת שתלים. לרוב, בלוק העצם הוא ממקור אנושי ונקצר מאתר אחר בלסת (איזור הסנטר או חלקה האחורי של הלסת) או בגוף (אגן, צלע). כמו כן, קיימים גם בלוקים שמגיעים "מוכנים" ללא צורך בקצירה מאתר עצמי. בלוקים אלה יכולים להיות ממקור אנושי (אלוגני), סינטטי (אלופלסטי) או מן החי (קסנוגני) – בעיקר מבקר. שתלי העצם (הבלוקים) ממקור אלוגני וקסנוגני עוברים תהליך של עיבוד ברמות שונות ומנוקים משאריות חומר ביולוגי, כך שלא יעוררו תגובה חיסונית או יגרמו לזיהומים באתר ההשתלה.

סיבוכים וסיכונים בהשתלת עצם:

כאשר העצם המושתלת אינה נקלטת כתוצאה מסיבות שונות כגון זיהום, לחץ חיצוני על העצם המושתלת, חשיפה של העצם ותזוזתה, ניתוח ההשתלה עלול להכשל. בחלק מהמקרים לא ניתן להשיג את הכמות הדרושה להחדרת שתלים, לכן יהיה צורך להוסיף שכבת עצם נוספת. קיימים גורמים נוספים הקשורים במטופל העלולים להביא לכשלון השתלת העצם כמו עישון או סוכרת לא מאוזנת.  

 

במרפאת ד"ר שחר בלחש בתל אביב מבוצעות השתלות עצם בשיטות שונות, החל משימור מכתשית, דרך שימוש בטכניקות רגנרציה מתקדמות ועד להשתלת בלוקים ממקור בקר. לאחר בדיקה במרפאה, נדע להתאים לכל אחת ואחד את תכנית הטיפול המתאימה ואת שיטת השתלת העצם המיטבית שתוביל לתוצאות טובות ובטוחות.